donderdag 30 januari 2014

Ik kocht een nieuwe auto. Nou ja. Ik?


Ik ben te goed van vertrouwen. Alles wat je zegt, geloof ik. Onderhandelen kan ik daarom ook niet. Laatst kocht ik een andere auto. Nou ja, ik kocht hem niet eigenlijk niet zelf. Ik zat erbij en mijn vrouw kletste de verkoper onder de tafel. Het mooiste moment was toen de verkoper zei: ‘ ach, wat scheelt het? Die paar tientjes.’ Ik dacht: hij heeft gelijk. We kopen dat ding en het is prima. Maar zij ging er gelijk overheen: ‘ Precies, wat scheelt het nou, die paar tientjes? Doe niet zo moeilijk en zak nog wat.’ Na afloop legde ze me uit hoe het zit: ‘Je moet niet alles geloven wat zo’n man zegt. Die klets maar wat.'  Die avond zijn we uit eten gegaan van het door haar eraf gekletste geld. Het scheelde bij elkaar aanzienlijk in de koopsom.
Het gebeurt natuurlijk vaker dat er dingen worden gezegd die niet waar zijn. Maar altijd trap ik erin. Kijk me aan met je blauwe ogen en ik geloof wat je zegt. De bijbel is veel realistischer dan ik ben. Die houdt rekening met de mogelijkheid dat mensen de boel belazeren waar je bij staat. Veelvuldig wordt er gelogen in de bijbel. De zonen van Jacob bedriegen hun vader als ze zeggen dat ze denken dat hun broer Jozef door een wild dier opgegeten is. Terwijl ze heel goed weten wat er met hem gebeurd is. Ze hebben hem zelf verkocht. De bijbel is rauwer dan ik. Ik leer hoe mensen zijn. Het bijbelboek Spreuken zegt het zo: Een kwaadaardig mens, een onbetrouwbaar iemand, strooit voortdurend leugens rond. Dat ga ik de volgende keer lezen voor ik een auto ga kopen.

1 opmerking:

  1. Troost je, Pieter, mij kunnen ze bij een aankoop ook van alles wijsmaken. Gelukkig doet mijn man de grote aankopen, zoals een andere auto. Met de instructie: zelfde model, zelfde kleur!
    Corry

    BeantwoordenVerwijderen