woensdag 12 februari 2014

Ik heb het niet zo druk

Als mij wordt gevraagd of ik het druk heb, dan zeg ik meestal: Nee hoor, ik heb het niet zo druk. De meeste mensen reageren dan verbaasd? ‘ Niet druk? O.’ Dan vertel ik dat het best mee valt. Ik lig vaak op de bank met een boekje of hang wat rond. Waarom zou ik het druk hebben? Soms kijken mensen vervolgens alsof ik een loser ben: je moet het druk hebben, anders tel je niet mee. Je moet tijd tekort hebben, anders sta je kennelijk aan de rand van het leven.

Volgens mij is hard werken de manier waarop mensen tegenwoordig laten zien dat ze mee tellen. Wie niet bezig is, is niet belangrijk. ‘Ik werk hard, dus ik besta’, is de slogan voor onze tijd. Eigenlijk best zielig voor al die mensen. Ze zwoegen en ze zweten. Ze hebben het gevoel dat ze moeten, maar ze doen het vooral zichzelf aan. En ook pensionada’s lijden eraan. Zelden iemand die met pensioen is horen zeggen dat hij of zij heerlijk rustig aan deed en eigenlijk niets te doen had. En jonge kinderen moeten ook veel doen, anders ontwikkelen ze zich niet goed. Toch?
Waarom zou je het eigenlijk doen, dat harde werken? Het voegt niets toe. De bijbel zegt het zo: Alleen de zegen van de HEER maakt rijk, zwoegen voegt daar niets aan toe (Spreuken 10,22). Ik heb het niet zo druk. Waarom zou ik?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten