donderdag 12 februari 2015

Alles sloopte ik om te weten

Ik wil altijd precies weten hoe iets in elkaar zit. Als kind vond ik het heerlijk om wekkers, radio’s en andere dingen te slopen. Beetje jammer dat ik daarna niet meer wist hoe het in elkaar gezet moest worden. Overigens kan je met de huidige apparaten weinig meer uit elkaar halen. Die zijn gemaakt om weg te gooien als ze niet meer werken. Jammer voor alle kinderen die willen slopen en weten.

Maar nog steeds ben ik nieuwsgierig en wil ik achterhalen hoe iets zit. Zou echt niemand van de politiek of de NAM geweten hebben dat er aardbevingen zouden komen in Groningen? Ik kan het bijna niet geloven. Ik wil achterhalen hoe het zit. Het moet toch heerlijk zijn om journalist te zijn en te ontdekken of en wie er al die jaren iets onder de pet heeft gehouden.
Veel mensen denken dat geloven vooral is voor luie mensen die niet precies willen weten hoe het zit. Want, zo zeggen ze: geloven zorgt ervoor dat je niet meer zelf kritisch nadenkt. Als gelovige zou je dan alles voor zoete koek slikken. Voor mij is dat juist niet zo. Ik wil zoveel mogelijk weten van deze wereld en door geloof weet ik dingen die ik anders niet zo makkelijk zou accepteren. Ja, voor nieuwsgierige mensen is geloven geweldig. Daardoor weet ik veel meer. Paulus in de bijbel heeft het over mysteries die hij als gelovige kent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten