donderdag 30 april 2015

De windmolens staan stil

Ik reed deze week naar de Maasvlakte. Bijna alle windmolens stonden stil. Ik dacht aan de inwoners van Heenvliet en Geervliet. Voor hen leuk als die dingen een keer niet draaien. Want ze maken best wat herrie en hadden daar natuurlijk nooit mogen staan. Altijd lastig als ambtenaren niet opletten en dingen laten gebeuren. Maar ik dacht ook aan de functie die de windmolens hebben: energie opwekken zonder dat het ten koste gaat van de natuur en de toekomst van onze aarde. Gewoon omdat de wind gratis is. Dat spreekt mij als Hollander aan: gratis. Mooi als er steeds meer vormen komen om aan onze groeiende behoefte aan energie te voldoen. Als ze dan ook nog op plekken komen waar ze geen overlast geven.
De windmolens doen mij denken aan de Geest van God. Die wordt vaak vergeleken met wind. Hij is net zo gratis, want je hoeft niet te betalen om God in je leven te ervaren. Ook ga ik bewegen door de Geest, net als de windmolens. Niet dat ik energie ga opwekken als de Geest gaat waaien. Maar ik ga wel veranderen. Ik ga meer proberen om God te weerspiegelen. Soms verander ik zelf en soms lukt het me iets beter om aan anderen iets van God te laten zien. Laat maar waaien die Geest. Hij geeft nooit overlast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten