donderdag 21 mei 2015

Schaken vinden ze leuk

Mijn oudste zonen vinden schaken leuk. Ze kregen er vooral plezier in door het schoolschaaktoernooi. Dat was heel stoer, want ze schaakten tegen andere scholen. Ze gingen zelfs naar Rotterdam om daar een hele zaterdag de stukken over het bord te laten gaan. Ze leerden allerlei zetten en opstellingen en handige openingen die ze dan op mij uitprobeerden. Ik kom niet veel verder dan dat ik weet hoe de stukken gezet moeten worden. Dus ik ben een gewillig slachtoffer van al hun slimme zetten en trucjes. Een ding vergeten ze weleens. Dat is dat ze alleen nog maar oog hebben voor hun eigen zetten. Ze vergeten goed te kijken wat ik doe. Dan kan ik soms toch nog van ze winnen. Een van de twee wint: zwart of wit.

Het leven heeft iets van een schaakspel. Niet mijn alledaagse leven. Dat draait niet zo sterk om winnen of verliezen. Maar naast mijn gewone leven gaat het in de wereld om goed en kwaad en vooral de vraag wat of wie er uiteindelijk zal winnen. Een van de twee zal winnen: goed of fout. Vaak lijkt het alsof het kwaad uiteindelijk zal winnen en dat de goede koning schaakmat gezet zal worden. Toch is dat maar schijn. Want uiteindelijk beheerst God het spel beter dan het kwaad. De goede koning zal winnen. God blijft vooruit kijken om het kwaad voor te zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten