donderdag 3 september 2015

Het fotoboek van God



Deze week was het weer zo ver. Het was tijd om foto's in te plakken. Niet dat ik ze nog met een rolletje maak. Maar een paar keer per jaar laat ik toch maar een stapel foto's afdrukken. Ik ben altijd bang dat al die foto's verdwijnen als er weer eens een apparaat kapot gaat of omdat ik die bestanden niet meer kan openen. Elk kind zijn eigen album. Niet teveel foto's natuurlijk, want dan kijk je er nooit meer naar. En als een kind van de basisschool afgaat, dan stop ik er mee. Dan moeten ze het zelf maar bijhouden, als ze dat leuk vinden.

En dan, als alles weer is bijgewerkt, bladeren in die boeken. Niet vooraf natuurlijk. Want dan kom je er niet meer aan toe om aan de slag te gaan. ‘O, wat was hij toen nog klein,’ ‘Wat een schatje was het toen al.’ Of  ‘o ja, die vakantie toen. Wat was dat fijn.’ Het gaat samen met melancholie: het bekijken van dingen die voorbij zijn. En het is een moment van geluk. Wat was en is het leven mooi. Het zijn geen fotoboeken, maar levensboeken.

In de bijbel gaat het over het boek van het leven van God. Ik denk dat het een soort fotoalbum is, waar God soms door bladert. Hij ziet hoe de mensen zijn. Maar alleen gaat het bij God zonder melancholie. Want Hij weet dat wie in zijn boek staat altijd blijft leven. Dat fotoboek van God is een echt levensboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten