donderdag 8 juni 2017

Geest van respect

Als we iets in Nederland nodig hebben, dan is het respect. En dan niet als snelgezegd woord als iemand iets moeilijks gedaan heeft. Dat is makkelijk gezegd, maar dat kost niet zoveel. Respect is vooral nodig als mensen heel verschillend zijn. Zelfs zo anders dat ik het in eerste instantie maar raar vind hoe anderen denken of handelen. Afgelopen weken was ik een aantal keren op het strand. Dan zie je goed hoe andere mensen met hun kinderen omgaan. Je zit zo dicht bij elkaar, je ontkomt er niet aan om het te zien en er iets van te vinden. Mij valt vooral op hoe ‘anders’ andere mensen opvoeden. En voor mij is het de vraag of ik daar respect voor kan opbrengen.

De Geest van God is voor mij ook de Geest van respect. Alle mensen zijn door God gemaakt en met Pinksteren zoekt de Geest de mensen op om in hen te komen. Als ik de Geest van God in mij heb, dan ga ik zien hoe verschillend mensen zijn, maar dat juist die verschillen de veelkleurigheid van de wereld weerspiegelt. Op de een of andere manier gaat dat niet vanzelf. Ik heb het nodig dat God met zijn Geest mij dat influistert. Zeker als ik op het strand zit en zie hoe anders mensen met hun kinderen omgaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten